25. elokuuta 2015

Kakskytviis

Kakskytviis

"Avatessani silmät, 
takaovi on auki. 
Sängyssä tuulee, 
odotan sen olevan koleaa, 
 ei kuitenkaan. 

Tunnen kaikkien olevan läsnä, 
tajuan haaveilevani. 
 Vain yhden kupillisen kaadan, 
 sen tavallisen. 

Näin hyvin pienesti juhlistan, 
täytän kakskytviis. 
Kerran ainoastaan, 
vain tänään." 

25 vuotta sitten synnyin Kuopion Yliopistollisessa keskussairaalassa 3650g painoisena, 53cm pituisena ja mustalla vajaan 2cm tukalla varustettuna. 24 vuotta sitten täytin vuoden. Minulla oli mustanruskeat yli olkapäiden ulottuvat hiukset ja ylläni oli valkoinen kirsikoiden somistama kukkamekko. 23 vuotta sitten täytin kaksi. 22 vuotta sitten täytin kolme. 21 vuotta sitten täytin neljä. 

20 vuotta sitten täytin viisi ja meidän perheeseen oli syntynyt keväällä toinen lapsi, pikkusiskoni Helka. 19 vuotta sitten täytin kuusi, olin aloittamassa esikoulua Pappilan kartanolla. 18 vuotta sitten täytin seitsemän, olin aloittamassa yhdeksättä päivää ekaluokkaisena Takahuhdin alakoulussa Jaana Toivosen luokalla. 17 vuotta sitten täytin kahdeksan ja opin vihdoin lukemaan pitkän harjoittelun ja erityisopetusen jälkeen. 16 vuotta sitten täytin yhdeksän, olin mennyt kolmannelle luokalle, minulla oli alkanut englannin kielen opiskelu ja luokanopettajani oli vaihtunut Timo Rauhaniemeen, pitkään ja hassuun mieheen. 

15 vuotta sitten täytin kymmenen ja minulla oli isot lastenkutsut kotona. Äiti oli ostanut meille popcornia ja äiti sanoi kiukkuisesti juhlien jälkeen ”ikinä en osta enää popcornia lastenkutsuille kun niitä saa kerätä joka puolelta vielä monta viikkoa kutsujen jälkeen”. 14 vuotta sitten täytin yksitoista, näihin aikoihin aloitin kilpauintiharrastuksen Pyynikin uimahallissa Tampereen Työväen uimareiden riveissä. 13 vuotta sitten täytin kaksitoista, olin lähdössä leirikouluun. 12 vuotta sitten täytin kolmetoista, minut laskettiin teini-ikäiseksi, siirryin alakoulusta tien toiselle puolelle Ristinarkun yläkouluun. 11 vuotta sitten täytin neljätoista. 


10 vuotta sitten täytin viisitoista ja olin päässyt juuri ripille. 9 vuotta sitten täytin kuusitoista, olin aloittanut vastikään peruskoulun viimeisen luokan ja pohdinnan, mikä minusta tulee isona. 8 vuotta sitten täytin seitsemäntoista, olin aloittanut opiskelut Kalevan lukiossa ja vedin elämäni toiseksi hirveimmät kännit Jalkasaaressa Rosendahlin rannassa. Kiitos Roope ja Juho kun huolehditte minusta, teidän puhelahjojen ansiosta säästyin poliisiautolta ja Paussilta. 7 vuotta sitten tulin täysi-ikäiseksi. Sain ajokortin ja oman auton. 6 vuotta sitten täytin yhdeksäntoista, olin päässyt pari kuukautta aiemmin ylioppilaaksi ja synttäreiden aikaa muutin pois kotoa lopullisesti. Myöhemmin syksyllä lopetin kilpauinnin. 


5 vuotta sitten täytin kaksikymmentä, vedin ne kännit nro. yksi, "Hilma, vieläkö putoo Tequila?", muutin Fysioterapiaopintojen perässä Seinäjoelle ja aloitin ammattikoreakouluopinnot KGF18-ryhmässä. 4 vuotta sitten täytin kaksikymmentäyksi, olin aloittelemassa toisen vuoden ammattikorkeakouluopintoja, samaisena kesänä olin tavannut L:n. 3 vuotta sitten täytin kaksikymmentäkaksi, vietin kesän Tampereella ja minulla oli uusi perheenjäsen Kääpiöpinseri Luna ja teimme L:n kanssa ensimmäisen yhteisen ulkomaanmatkan Barcelonaan. 2 vuotta sitten täytin kaksikymmentäkolme, palasin näihin aikoihin takaisin Seinäjoelle fysioterapiaopintojen loppurutistusta varten. Kesän olimme asuneet L:n kanssa yhdessä Tampereella, lisäksi pyhitin koko kesän lomailulle ja opinnäytetyön teolle. Vuosi sitten täytin kaksikymmentäneljä, asuin työsuhdeasunnossa Punavuoressa 11 neliön koirankopissa ja sain samoihin aikoihin kuulla että minut vakinaistettaisiin myöhemmin syksyllä tai alkutalvesta Rinnekoti-Säätiössä. 


Nyt olen kaksikymmentäviisi, taas vuoden vanhempi enkä osaa siitä sen enempää kertoa vielä tässä vaiheessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti